In een ruraal district in de Noord-Tanzaniaanse Regio Arusha ligt het Karatu Health Center.

Het Karatu Health Center is een openbaar ziekenhuis. Vrouwen kunnen er gratis zwangerschapscontroles krijgen en gratis bevallen. Met weinig middelen wordt hier zorg verleend aan een groot aantal zwangeren. Er bevallen elke maand zo’n 180 vrouwen.

Tijdens het werk van de organisatie Wombs of the World  in dit ziekenhuis bleek dat er grote behoefte is aan een echotoestel. Wombs of the World zag met eigen ogen hoe echografie hier kan bijdragen aan de kwaliteit van de prenatale zorg. Daarom is de organisatie een inzamelingsactie begonnen voor een echotoestel. Ze heeft Stichting Mount Meru gevraagd om een van de lokale artsen op te leiden in de echografie en de implementatie hiervan.

In overleg met het ziekenhuismanagement is een kandidaat geselecteerd, Wilson Simpa. Wilson leidde in de afgelopen jaren het Endallah Lutheran Dispensary. Hij was daar de enige medicus en deed in die hoedanigheid ruime ervaring op in moeder- en kindzorg.

Ons bestuurslid Saja ontmoette Wilson in april in Moshi. Hij bleek erg gemotiveerd en enthousiast om zich in de echografie te bekwamen. Ze bespraken de voorwaarden van de sponsorovereenkomst en het contract werd getekend. Wij regelden een opleidingsplek in het KCMC-ziekenhuis en huisvesting voor Wilson.

Tijdens diezelfde reis bezocht Saja ook het Karatu Health Center, waar ze kennismaakte met dr. Gyunda, de medical officer in charge. Ze bespraken de praktische kant van de samenwerking en van het introduceren van echografie in het ziekenhuis. Daarnaast kreeg Saja een rondleiding door het ziekenhuis. Wat vooral opviel, was het grote aantal zwangere vrouwen en moeders met kinderen dat hier dagelijks wordt geholpen.

Inmiddels heeft Wilson Simpa de echografie-opleiding succesvol afgerond, en is hij sinds augustus weer terug in Karatu. Wombs of the World heeft het geld voor het echoapparaat bij elkaar gebracht en de onderhandelingen over de aankoop lopen. Ondertussen doet Wilson Simpa zijn echo-ervaringen op in het nabijgelegen Karatu Lutheran Hospital.

Om de kwaliteit van de verloskundige echografie in het Karatu Health Center  verder te waarborgen, staat inmiddels een volgende kandidaat uit dit ziekenhuis op de wachtlijst voor de echo-opleiding in het KCMC-ziekenhuis.