Hoera! Star-shl heeft onze Stichting Mount Meru gesponsord! Nu kunnen we het eerste echoapparaat, de Philips Lumify, gaan aanschaffen voor ons nieuwe project in Tanzania. Via dit blog willen wij jullie de komende tijd een stukje mee op reis nemen.

Star-shl is een keten van diagnostische centra die de eerste lijn ondersteunt. Ik ben verloskundige en werk bij star-shl als echoscopiste in de verloskunde en de gynaecologie. Daarnaast ben ik voorzitter van Stichting Mount Meru, een stichting die zich inzet voor het terugdringen van de hoge moeder- en kindsterfte in Tanzania. Echografie speelt daarin een cruciale rol.

Vrouwen op het Tanzaniaanse platteland zijn vaak verstoken van goede zorg rond zwangerschap en bevalling. Daardoor worden zwangerschapscomplicaties vaak niet opgemerkt en worden zij niet of niet tijdig doorgestuurd naar een kliniek. Dat leidt er in veel gevallen toe dat medische hulp te laat komt.

Stichting Mount Meru wil ervoor zorgen dat ook zwangere vrouwen in slecht bereikbare gebieden op het Tanzaniaanse platteland de juiste zorg en begeleiding krijgen. Zoals star-shl in Nederland doet, willen wij in Tanzania goede diagnostische zorg mogelijk maken.

Dat is ook de wens van de medisch directeur van het TPC Hospital in de stad Moshi, Alyssa Ferguson, die onze stichting om hulp vroeg. Concreet willen wij een mobiele service opzetten die vrouwen in afgelegen gebieden kan bereiken. Daarvoor moeten lokale verloskundigen, die door TPC Hospital worden geselecteerd, opgeleid worden in echografie. Zo kan de door star-shl mogelijk gemaakte aanschaf van de Philips Lumify in de praktijk een positief effect gaan hebben.

Voor de mobiele service werkt Stichting Mount Meru samen met Stichting Driving Nurses (SDN). Ons eerste gezamenlijke project vindt plaats in Lower Moshi. SDN heeft daar al een ‘Mama bus’ rijden die dorpen in deze regio bezoekt, zwangerschapscontroles uitvoert en voorlichting geeft. Door echografie op de bus te introduceren, wordt de betrokkenheid van de zwangere vrouwen vergroot en een betere risicoselectie mogelijk gemaakt.

Met de Philips Lumify hebben we een geschikt en handzaam echoapparaat gevonden voor de ‘Mama bus’. Dankzij de steun van star-shl en andere sponsoren kunnen wij het toestel aanschaffen en krijgt ons pilotproject vaart. In de toekomst hopen wij dit concept verder uit te rollen in Noord-Tanzania.

In oktober zal een delegatie van de stichting op eigen kosten Tanzania bezoeken om de Lumify te introduceren, een eerste echotraining te verzorgen en dit project officieel te lanceren. Als je dit leest, zitten we midden in de voorbereiding van deze trip. Wil je niets daarvan missen? Houd dit blog dan in de gaten!

Margriet van der Weel-Roem

www.stichtingmountmeru.nl

Groen licht, mede dankzij star-shl