Het recent aangeschafte echotoestel, de Minisono, heeft een vliegende start gemaakt. Een week na installatie kon het toestel al mee naar Tanzania. Na het tekenen van de gebruikersovereenkomst werd het toestel namens onze contactpersoon Adam in Arusha overgedragen aan Regina Namumba.

Stichting Mount Meru werkt al jaren samen met Regina. Als bekwame echoscopiste neemt zij regelmatig onze studenten onder de vleugels om de fijne kneepjes van het echovak te leren. Het nieuwe mobiele echotoestel zal ingezet worden bij het opleiden van studenten en voor de outreach in de dorpen rond Tabora.

Tijdens de eerste echo bewees het toestel al meteen zijn bittere nut en noodzaak. Helaas was het slecht nieuws, bij 33 weken zwangerschap was er geen hartactie meer. Dankzij de echo kan de zwangere nu wel goed verder geholpen worden om haar eigen gezondheid en die van een eventuele volgende zwangerschap veilig te stellen.

Toen onze Stichting in 2017 een echotoestel doneerde aan het Mount Meru ziekenhuis was Regina daar werkzaam. Haar eerste echo met het gloednieuwe toestel was toen ook een niet vitale zwangerschap. Een beetje bijzondere herhaling geschiedenis. Maar als dit mobiele echotoestel net zoveel vruchten afwerpt als het toestel in het Mount Meru ziekenhuis nog steeds probleemloos doet, dan is dat zeker een glimlach waard!

Met een lach en een traan: wederom echotoestel in gebruik genomen!