Terwijl in Himo ons eerste project De Mobiele Echoscopist steeds verder vorm krijgt, lijken we in Karatu een vliegende start te kunnen maken met ons tweede project! Dit is allemaal te danken aan dr. Zacharia Heriel, het zeer gedreven hoofd van het Lutheran Ziekenhuis in die plaats. Wat gaat er precies gebeuren?

In onze nieuwsbrief meldden we in februari al dat er een tweede aanvraag ligt voor het project De Mobiele Echoscopist. De vraag komt uit Karatu, dat velen kennen als safari-hub, de laatste stop voor je het wereldberoemde natuurpark Serengeti binnenrijdt.

Karatu ligt in een prachtig glooiend, uitgedoofd vulkanisch gebied. Het is er vruchtbaar en groen, maar soms ook onherbergzaam, met name in de buitengebieden en tijdens het regenseizoen. Zwangere vrouwen in de omgeving van Karatu blijven dan ook vaak verstoken van broodnodige zwangerschapscontroles.

De samenwerking in Karatu begon in 2019, toen we Dr. Simpa opleidden in de zwangerschapsechografie en hij stage liep in het Lutheran Ziekenhuis. Tijdens een werkbezoek begin 2020 vroeg dr. Heriel ons of wij zouden kunnen helpen om de zwangere vrouwen in de buitengebieden beter te bereiken.

Al vrij snel kwam het idee op om ook hier het succesvolle concept Mamabus aan de slag te gaan. Gelukkig bleek Stichting Driving Nurses bereid om net als in Moshi samen op te trekken. Driving Nurses geeft de logistiek rond de Mamabus en de zwangerschapscontroles vorm, terwijl wij de mobiele echografie op de bus op poten zetten.

Dr. Heriel is zeer betrokken bij dit project. Het Lutheran Ziekenhuis heeft vijf dispensaries - lokale gezondheidsposten - in de buitengebieden. Ondanks zijn drukke werk als hoofd van het ziekenhuis, heeft hij die in de afgelopen tijd persoonlijk bezocht om er met zwangere vrouwen en lokale leiders te spreken. Het draagvlak voor ons project blijkt heel groot - de meest gehoorde vraag was: wanneer beginnen we? Wat ons en dr. Heriel betreft: zo snel mogelijk!

Op basis van zijn veldonderzoek heeft dr. Heriel een rapport gemaakt, dat ons een goed beeld geeft van de buitengebieden, de noden die er zijn en de knelpunten die moeten worden opgelost. Een voertuig is er al en wordt de komende tijd verbouwd tot Mamabus.

Wij werken intussen het echografie-deel van het plan verder uit, want we willen zo snel mogelijk aan de slag: na de zomer moet de Mamabus in Karatu gelanceerd worden! Daar kunt ook u bij helpen: kijk hier hoe u het werk van Stichting Mount Meru kunt steunen. Mede namens de zwangere vrouwen in Karatu en omstreken hartelijk dank!

Mobiele echoscopist in Karatu (1): warm welkom voor nieuw project!