Zoals we al meldden, willen we mobiele echografie gaan aanbieden in de buitengebieden van Moshi, waar zwangere vrouwen nu nog geen echo’s kunnen krijgen. Dit doen we samen met het Himo Health Center. Hoe ziet deze uitvalsbasis eruit?

Het Himo Health Center bestaat al ruim 5 jaar en ontvangt dagelijks gemiddeld 50 patiënten. Al meer dan twee jaar worden hier ook uitgebreide zwangerschapscontroles aangeboden met onder andere een gratis 20-weken-echo. Jaarlijks bevallen er zo’n 200 vrouwen in dit centrum.

De drijvende kracht achter de echografie in het centrum is dr. Maeda. Sinds vorig jaar wordt hij bijgestaan door verloskundige Jackline Shirma, die mede met uw steun door de Stichting Mount Meru is opgeleid.

In 2021 zijn tot nu toe maar liefst bijna 2000 verloskundige echo’s gemaakt. Hierbij werden 16 tweelingzwangerschappen ontdekt, 7 voorliggende placenta’s en 7 foetussen die reeds overleden waren in de moederschoot. Dankzij echografie kon het juiste zorgpad worden gekozen en konden levensreddende beslissingen tijdig genomen worden. Zo kregen deze vrouwen een zo groot mogelijke kans op een goede uitkomst van hun zwangerschap.

Als er complicaties zijn tijdens de zwangerschap of bevalling, worden de vrouwen vanuit het Himo Health Center verwezen naar het 10 kilometer verderop gelegen Kilema District Hospital. De meest voorkomende redenen voor verwijzing zijn vroegtijdig gebroken vliezen, afwijkende foetale ligging, obstructie van de bevalling, foetaal overlijden en hoog-risico-factoren bij de moeder.

Op dit moment biedt Himo Health Center al moeder-en-kindzorg aan in de afgelegen gebieden. Een verpleegkundige is verantwoordelijk voor het outreach-programma dat onder andere het vaccinatieprogramma, gezinsplanning en gezondheidsvoorlichting omvat.

Met uw steun kunnen wij komend jaar hopelijk volwaardige zwangerschapscontroles met echografie aanbieden aan alle zwangere vrouwen in de omgeving van Himo. In een volgend bericht vertellen we u graag meer over de afgelegen gebieden en de lokale bevolking.

Mobiele Echoscopist in Himo (2): de uitvalsbasis