Stichting Mount Meru gaat, met haar partner Stichting Driving Nurses, een plan ontwikkelen om goede moeder- en kindzorg beschikbaar te maken in de buitengebieden rond Karatu.
Tijdens haar bezoek aan Karatu kwam ons bestuurslid Saja Erens in contact met dr. Hariel Zacharia, de verantwoordelijke arts van het Karatu Lutheran Hospital. Hij vroeg om hulp bij het bedienen van de lastig te bereiken buitengebieden, met name op het vlak van moeder- en kindzorg. De gezondheidsposten behorend bij het Lutheran Hospital liggen namelijk ver van het ziekenhuis en beschikken niet altijd over de juiste uitrusting.
Stichting Mount Meru heeft samen met haar partner Stichting Driving Nurses deze hulpvraag opgepakt. In januari vonden de eerste vruchtbare gesprekken plaats met dr. Zacharia. In de komende drie maanden gaan we samen een plan ontwikkelen om mobiele moeder- en kindzorg te realiseren in het gebied dat onder verantwoordelijkheid van het ziekenhuis valt. Stichting Mount Meru richt zich hierbij wederom op opleiding en implementatie van mobiele (verloskundige) echografie.
Tijdens haar bezoek aan Karatu Lutheran Hospital kon Saja het gebruik van mobiele echografie demonstreren en toelichten. Men zag direct het potentieel van mobiele echografie, juist voor deze afgelegen landelijke gebieden waar zwangere vrouwen doorgaans niet naar het ziekenhuis kunnen komen voor standaard controles waaronder echografie.
In Karatu is men zeer enthousiast om dit nieuwe project gezamenlijk op te zetten. Kunnen de moeders en kinderen in het district Karatu ook rekenen op uw steun? Draag dan hier uw steentje bij!

SMM breidt haar werkgebied uit!