Ons programma ‘Adopteer een echoscopist’ werpt zijn vruchten af! Mede dankzij jullie steun hebben verschillende echoscopisten in Tanzania hun basisopleiding succesvol kunnen afsluiten. Ons bestuurslid Saja zocht als tweede nurse Veronika Tarimo op, om de voortgang te evalueren en samen te kijken hoe we haar de komende twee jaar verder kunnen begeleiden.
Veronika werkt in het TPC ziekenhuis en op de Mamabus. De Mamabus bedient de rurale gebieden rond de stad Moshi. Veronika is zeer gemotiveerd. Door haar grote inzet en mede dankzij jullie steun heeft ze het echoën echt in de vingers gekregen.
Saja ging met Veronika mee op de Mamabus, die onder andere een levendige en kleurrijke Maasai-markt in een dorpje aandeed. Een grote groep mensen was daar bij elkaar. Voor Veronika was het de ideale situatie om voorlichting te geven en zwangere vrouwen uit te nodigen om naar de bus te komen voor een echo.
Daar bleek meteen de positieve impact van mobiele echografie: een aantal termijnbepalingen kon worden bijgesteld, waardoor betere zwangerschapsopvolging mogelijk is. Verder was er die dag ook nog een leuke verrassing: bij een vrouw die achttien weken zwanger was, kon Veronika een tweeling vaststellen. Nu de vrouw weet dat ze een tweeling krijgt, kan de zorg beter op haar situatie worden aangepast.
Veronika is zeer gedreven om zich verder in de echografie te bekwamen. We bespraken hoe we die wens in de komende twee jaar vorm kunnen geven. We houden jullie op de hoogte!

Goed nieuws uit Moshi!