Ons programma ‘Adopteer een echoscopist’ werpt zijn vruchten af! Mede dankzij jullie steun hebben verschillende echoscopisten in Tanzania hun basisopleiding succesvol kunnen afsluiten. Ons bestuurslid Saja zocht als eerste dr. Wilson Simpa op, om de voortgang te evalueren en samen te kijken hoe we hem de komende twee jaar verder kunnen begeleiden.

Wilson werkt in het Karatu Health Center en bekwaamt zich daarnaast verder in de echografie in het Lutheran Hospital in Karatu. Daar komen bleek nog een hele toer: door de hevige regenval kwam hun bajaj (een soort tuk-tuk) niet verder en moest het laatste stuk te voet worden afgelegd.

Lutheran Hospital is naar Tanzaniaanse maatstaven redelijk voorzien, maar er is nog veel te winnen. Een drietal te vroeg geboren baby's van net een kilo moest het zonder couveuse stellen. Sinds kort is er wel een nieuw echotoestel. Hiermee kan Wilson, een slimme clinical officer, de opgedane kennis en vaardigheden enthousiast in praktijk brengen. Hij is blij met de extra maand training die de stichting hem mede dankzij jullie steun kon aanbieden.

Dankzij de bereidheid van zijn eigen ziekenhuis kan hij hier bovendien nog maanden extra ervaring opdoen onder supervisie van radiographer Emanuel Sulle. Emanuel is heel blij met de ondersteuning die Wilson hem kan geven en met de grote vooruitgang die hij al heeft geboekt. Binnenkort krijgt Wilsons eigen ziekenhuis, Karatu Health Center, een nieuw echo-apparaat. Hij staat te popelen om daarmee aan de slag te gaan. Wij houden jullie op de hoogte!

Goed nieuws uit Karatu!