Na enkele intense en leerzame dagen reizen we naar het eiland Zanzibar. Vorig jaar konden we een Duitse verloskundige op weg helpen met het maken van echo’s. Omdat ze graag bijgeschoold wil worden, geven we haar nu twee volle dagen training. Dankzij de Lumify die we bij ons hebben, beschikken we nu over een extra echo-toestel waarmee we ook een basistraining kunnen geven aan twee lokale nurse/midwives. Intussen draaien we zelf ook volop echospreekuur. De vrouwen hier weten op welke dagen er echo’s gemaakt worden en staan of liggen dan al tot buiten te wachten. We zien zwangerschappen in alle trimesters, waaronder ook een tweeling, en we maken zelfs een uitstapje richting de gynaecologische echografie.
Na Zanzibar staat Lower Moshi op het programma, om precies te zijn het TPC Hospital, een ziekenhuis in het midden van een van de grootste suikerrietplantages van Tanzania. Het TPC-ziekenhuis is de uitvalsbasis van de eerste Mamabus in het noorden van Tanzania. De ervaringen met deze Mamabus worden meegenomen in het businessplan voor het laten rijden van verschillende Mamabussen in de hele regio Arusha.
Als we aankomen, is Suus van Driving Nurses al een aantal dagen druk bezig met het voorbereiden van de officiële kick-off van de Mamabus 2.0. ‘2.0’ wil zeggen dat de bus uitgerust gaat worden met alle benodigde instrumenten, van doptone tot mobiel echotoestel en van bloedtesten tot medicatie, vaccins en babypakketten. Dit betekent dat (aanstaande) moeders en kinderen die te ver van reguliere medische posten wonen, toch de zorg kunnen krijgen waar zij recht op hebben. Het ziekenhuispersoneel krijgt nu te vaak te maken met vrouwen met zwangerschapscomplicaties die zich laat of zelfs te laat melden.

Intussen richten wij ons als Stichting Mount Meru op de vraag hoe we echografie kunnen implementeren op de bus. Onze reis staat vooral in het teken van inventarisatie: wie kan hier echoën, wie kan supervisie geven, welke protocollen zijn er nu en voldoen deze, wat is de werkwijze, enzovoort. We reizen rond om de juiste mensen te ontmoeten en een zo volledig mogelijk beeld te krijgen. Zo maken we kennis met de opleider van de enige echocursus die hier in de regio is. Natuurlijk wil ook hij op de foto voor de mamabus.
Ongebruikte splinternieuwe apparatuur in een kast vinden is gemiste ontwikkelingshulp . Het is niet de eerste en zal ook niet de laatste keer zijn dat we dit tegenkomen. Uiteraard gaan wij graag anders te werk. Daarom zullen we in de komende maanden eerst nog verder werken aan de fundamenten, aan het opleiden van de juiste personen, aan het maken van goede afspraken over de kwaliteitseisen (zoals het aantal te verrichten echo’s en het volgen van de internationale standaarden) en de wijze van supervisie. Pas dan zullen we de Lumify overdragen aan het personeel van de eerste Mamabus en zal echografie echt onderdeel worden van de services van de bus.
Intussen werken we ook nog hard aan het leggen van de basis voor het businessplan om echografie op grotere schaal uit te rollen. Hierbij ligt het accent allereerst op het realiseren van een degelijk opleidingstraject, het selecteren van de juiste kandidaten voor de opleiding, het vinden van bekwame supervisors, het uitwerken van protocollen enzovoort. Dit is het fundament voor het verder implementeren van echografie op brede schaal in de regio!
Hopelijk hebben jullie genoten van onze echo uit Afrika. Met veel verworven kennis en heel veel nuttige inzichten gaan we op weg naar huis. Blijf zeker ons blog volgen, want we hebben veel in beweging kunnen zetten en blijven jullie hier graag over bijpraten!

Echo uit Africa